Soms spreken we over de keerzijde van de medaille. Ook over elektrische auto’s is nog niet alles gezegd. Omdat vaak enkel de positieve eigenschappen besproken worden, geven we u ook de nadelen mee.
Het grootste nadeel is beslist de beperkte actieradius. Volledig opgeladen kan de gemiddelde elektrische auto slechts 150 km aan één stuk afleggen. Zelfs de beste onder de batterijen haalt geen 500 km. Daar valt een mouw aan te passen door een netwerk van laadstations te voorzien door het ganse land, echter dit is nog toekomstmuziek en beslist niet voor morgen.
Het opladen van de batterij, die overigens bijna 250 kg weegt, neemt ruim zes uren in beslag, terwijl brandstof tanken op enkele minuten is geklaard.
Verder is er ook een groot verschil in maximale snelheid in vergelijking met een auto die voortgedreven wordt op brandstof.
Tenslotte ligt de aankoopprijs hoger dan die van de traditionele wagen, het is mogelijk deze meerkost terug te verdienen door alle fiscale voordelen, maar hou daarbij rekening met een terugverdientijd van ongeveer vijf jaar.
Wegen de nadelen op tegen de voordelen van een elektrisch aangedreven auto? Algemeen wordt gesteld dat het antwoord op deze vraag neen is. Alle pijnpunten worden één per één aangepakt door de fabrikanten wat de wagens alsmaar zuiniger zal maken en de laadtijd alsmaar zal verkorten. Aan u de keuze wanneer u de stap zet naar de elektrische variant van uw trouwe vierwieler.